Scroll to top

The Avante Way: Onze Aanpak voor Sociale en Duurzame Impact in Tenders

Bij Avante streven we naar het realiseren van sociale en duurzame impact in complexe opgaven. Onze aanpak is geworteld in een diepgaand begrip van analyse, strategie en ontwikkeling, waardoor we stap voor stap maximale impact creëeren. Door onze aanpak navigeren we zorgvuldig naar kruispunten waar belangen, behoeften en randvoorwaarden samenkomen, waarbij we altijd het draagvlak en de draagkracht van onze doelgroepen borgen. We belichten aspecten in onze aanpak die essentieel zijn om maximale waarde te creëeren in een tender.

 

#1 SUCCESTEAM

“If you want success as much as you want to breathe you will find your way!”

….de mindset van een succesvol tenderteam. Een high performance tenderteam bestaat uit een beperkt aantal leden met aanvullende vaardigheden en expertise. Het team is prestatiegedreven, heeft een gezamenlijk streven naar succes (geen rivaliteit), is sterk in besluitvorming (o.b.v. scenario’s) en neemt verantwoordelijkheid voor gemaakte keuzes. Daarnaast werken alle leden samen volgens een concrete aanpak, die door iedereen is gedragen en ieder lid in staat stelt effectief bij te dragen. Dit team vindt altijd een weg naar succes, dus geef het de aandacht die het verdient.

 

#2 ANALYSE

“De daadwerkelijke behoefte is anders dan de geformuleerde vraag”

Doorgrond de vraag en kom tot de essentie: de échte pijn die de klant ervaart in de huidige situatie (je moet het kunnen voelen), de échte doelstellingen voor de gewenste situatie waar het team op wordt afgerekend en alle obstakels die we op het pad van huidig naar gewenst tegenkomen. Vanuit begrip voor de essentie maak je de behoefte zó concreet dat voor iedereen duidelijk is wat de maximale waarde (score) inhoudt. Ken je de vraag of diens achtergrond beter dan de rest van het speelveld, heb je de eerste voorsprong te pakken. Door een grondige analyse van de werkelijke vraagstukken leggen we de basis voor duurzame, toekomstbestendigde oplossingen.

 

#3 STRATEGIE

“Om je interne kompas te kunnen programmeren, moet je exact weten waar je naartoe wilt”

De strategy-to-win beschrijft ons waarde-aanbod waarmee wij ons onderscheiden van de concurrentie. De strategie beschrijft de (maximale) klantwaarde die de klant van ons krijgt met aangebrachte focus op de USP’s van het consortium. Hiermee zetten wij koers en houden wij het team tijdens de (dynamiek van een) tender op het pad richting winst. Hoe je er komt is voor vertrek nog niet van belang, maar je moet exact weten waar je wilt arriveren. Projectteams zijn veelal groot en multidisciplinair, dus creëer eenheid en geef focus met een concrete strategie

 

#4 ONTWIKKELING

“Fundamenteel verhogen van de standaard: Alles wat je kan bedenken, kan je waarmaken.”

Waar de strategie de koers uitzet, is de verhaallijn het reisplan: een gestructureerde uiteenzetting van alle benodigde effecten (argumenten) om het beoogde resultaat (de maximale kwaliteitswaarde) te halen. Het is daarmee een gespiegelde versie van de klantbehoefte uit de analyse, ingevuld met de krachten en USP’s van het consortium. Met de verhaallijn kanaliseren wij de denkkracht van experts; hun kracht is om te denken in oplossingen, de verhaallijn biedt hen het denkkader hiervoor. De verhaallijn en de argumentatiestructuur vormen zo de twee bouwblokken van de winnende match tussen vraag en aanbod. De ontwikkeling doe je met een groot team van experts, dus kies teamspecifieke tools waarmee eenieder effectief kan bijdragen.

Kortom, onze aanpak in tenderprocessen is gericht op het verhogen van de sociale en duurzame impact door middel van doordachte analyse, strategische planning en ontwikkeling, verankerd in het fundament van een krachtig en toegewijd team. Samen streven we ernaar om de bouwsector te transformeren. Bouw jij met ons mee?

Related posts