Scroll to top
Back
Circulariteit en Duurzaamheid Risicomanagement Tenderen

Prins Clausbrug: opvallend en ingenieus

  • Project locatie: Dordrecht, Zuid Holland

  • Projectduur: mei 2017 - juli 2017

  • Projectgrootte: 11,7 miljoen

  • Opdrachtgever: Gemeente Dordrecht

  • Werkzaamheden Avante: EMVI-plannen schrijven

  • Kwaliteitscriteria: risicobeheersing & ontzorging, life cycle costs en duurzaamheid, inschrijfsom

Scroll

Het project

Tussen de historische binnenstad van Dordrecht en de nieuwe woonwijk Stadswerven ligt het water van het Wantij. Vanaf april 2021 wordt dit water overbrugd met een iconische oeververbinding voor fietsers en voetgangers. Wij werden gevraagd om de EMVI-plannen voor dit project te schrijven. De gemeente is blij met het zorgvuldig opgestelde dossier. Daarin komen we met goede beheersmaatregelen voor zeer relevante projectspecifieke risico’s.

01.

Opvallend en ingenieus

De bouw van de brug moet nog beginnen, maar de naam is al bekend: de Prins Clausbrug. Het project zal met een opvallend en ingenieus ontwerp de stad Dordrecht en haar innovatieve karakter opnieuw op de kaart zetten.

02.

Ruimte voor spot-on-maatregelen

In de analytische fase hebben we ons vastgebeten in de risico’s. Mede dankzij de inbreng van experts konden we zeer SMART en projectspecifiek de belangrijkste risico’s benoemen. Deze werkwijze biedt in de toekomst veel ruimte voor spot-on-maatregelen. De oorzaken en gevolgen van mogelijke risico’s zijn in kaart gebracht. De beheermaatregelen ook. Op deze manier hebben we een winnende aanpak geformuleerd.

03.

Disciplinaire raakvlakken in beeld

De gerichte risicobeheersing en maximale ontwerpkwaliteit van de Prins Clausbrug kunnen we garanderen, door gebruik te maken van een integraal 3D-model van de onder- en bovenbouw van de brug. Daarmee zijn alle raakvlakken tussen de verschillende disciplines inzichtelijk gemaakt.

04.

Opvallend makkelijk te onderhouden

De opdrachtgever kan de brug eenvoudig, duurzaam en met een minimum aan kosten onderhouden en beheren. Dit dankzij een grote levenscyclus op een beperkte hoeveelheid benodigde materialen, een kleine impact op de beschikbaarheid van de brug en een maximale vervangbaarheid van kritieke delen.