Scroll to top
Back
Omgevingsmanagement Tenderen

Jan Linzelviaduct overwint de A4

  • Project locatie: Den Haag, Zuid Holland

  • Projectduur: juli 2017 - oktober 2017

  • Projectgrootte: 9,4 miljoen

  • Opdrachtgever: Gemeente Den Haag

  • Werkzaamheden Avante: tendercoördinatie, EMVI-plannen schrijven

  • Kwaliteitscriteria: inschrijfsom, vormgeving en inpassing, hinderbeperking

Scroll

Het project

In twee opeenvolgende zomernachten hijsen grote kranen van Dura Vermeer de twee brugdelen van een fietsviaduct over de A4 tussen de Haagse wijk Ypenburg en golfbaan Leeuwenbergh. Het is augustus 2019. Het verkeer op de snelweg ondervindt nauwelijks hinder van de operatie. Een paar maanden eerder werden wij gevraagd de tender voor dit project te coördineren en de EMVI-plannen te schrijven.

01.

De omgeving als sturend element in het plan

Onze winnende aanpak stemden we volledig af op de wensen en behoeften van de omgeving. De aanleg van het fietsviaduct is in harmonie gebracht met de aanleg van de Rotterdamse Baan, de nieuwe verbindingsweg tussen knooppunt Ypenburg (A4/A13) en de Centrumring van Den Haag. In samenspraak met Golfbaan Leeuwenbergh lieten we een natuurlijk geluidscherm opnemen in het ontwerp van het fietsviaduct.

02.

Zichtbaar symbool voor de fietsstad Den Haag

Het winnende ontwerp van Quist Wintermans Architekten wordt gekenmerkt door een asymmetrische, slanke vormgeving, door verloop en eenvoud in materiaalgebruik en kleurstelling. Het comfortscherm moet fietsers in de luwte houden én vandalisme voorkomen. De afbeeldingen van fietsers op het scherm zijn een zichtbaar symbool van Den Haag als fietsstad.

03.

Zonnecelboom maakt de brug zelfvoorzienend

Door op een energiebewuste manier te bouwen, is een significante hoeveelheid energie bespaard in de realisatiefase. Het viaduct is zelfvoorzienend gemaakt door de zonnecelboom, een kunstboom met zonnepanelen als bladeren. Deze panalen voorzien de led-verlichting op de brug van elektriciteit.